Ontslag. Vervelend, maar allang niet meer de pijnlijke blamage die het ooit was. De tijd is voorbij dat men baanverlies met het schaamrood op de kaken probeerde stil te houden. Nee, ontslag heeft op het strijdveld van de economische crisis een alledaagse status veroverd. Zo alledaags, dat zo’n één op de tien Nederlanders er door getroffen wordt.
En hoe gek het ook klinkt, zo’n ontslagrijke crisis heeft zo haar voordelen. Men wordt zich namelijk almaar bewuster van de werkelijk belangrijke dingen in het leven. Zo is materieel bezit gedegradeerd tot een bijrol. In plaats daarvan groeit het besef dat de rekening van onze laaggeprijsde massaproducten stelselmatig bij de verkeerde partijen wordt neergelegd: momenteel bij de onderbetaalde fabrieksarbeiders, later bij onze kinderen die de milieuproblemen moeten oplossen.
Deze verschuiving in denkwijze biedt kansen voor ondernemend Nederland, maar ook voor vakmensen die tot dusver in loondienst werkten. Er ontstaat namelijk een behoefte aan compleet nieuwe bedrijfsmodellen, waarbij ambachten in ere worden hersteld en duurzaamheid niet langer wordt uitgekleed tot marketingtool, maar zich tot een kernonderdeel van het product mag rekenen.
Je vraagt je misschien af waar de ontslagen werknemer past in dit verhaal. Hoe kan deze profiteren van de recente ontwikkelingen? Wel, grote bedrijven zijn log. Zo log zelfs, dat deze reuzen moeilijk met de veranderende vraag kunnen meebuigen. Denk alleen al aan het feit dat de consument liever zakendoet met een vertrouwd persoon dan met een gezichtloos merk. Nieuwe marktbehoeften brengen nieuwe kansen.
lees het hele artikel op Z24