skip to Main Content

Onze service
uw gemak

Een gratis voorbeeld ondernemingsplan?

Vul hieronder je naam en e-mailadres in en ontvang een document met daarin drie voorbeeld ondernemingsplannen.

Een goed bedrijfsidee?

Je bedrijfsidee vormt het begin van jouw succesverhaal. Een goed idee is daarom ontzettend belangrijk. Om te achterhalen of je idee goed is, kun je je jezelf de volgende drie vragen stellen: 1) heb ik de juiste kennis en bagage om het idee of de dienst in de markt te zetten, 2) is er voldoende vraag naar en 3) word ik enthousiast van het probleem dat mijn product of dienst oplost? Zodra je op alle drie de vragen volmondig ‘ja’ kan antwoorden, is het tijd om je idee verder uit te werken.

Het ondernemingsplan opstellen

Als je idee de toets der kritiek heeft doorstaan, kan je aan de slag met het schrijven van je ondernemingsplan. Je ondernemingsplan is bepalend door alle volgende stappen. Daarom zet je in op een helder geschreven en goed onderbouwd verhaal dat gebaseerd is op gedegen onderzoek. Afgeraffelde werkstukken vallen hier niet onder. Het belangrijkste doel van je ondernemingsplan is het overtuigen van een investeerder of kredietverstrekker, zodat die jou financieel gaat ondersteunen in de uitvoering van je idee.

Neem de lezer op sleeptouw

Niemand investeert in onduidelijk ideeën. Daarom is het van groot belang om de investeerder of kredietverlener in je verhaal mee te nemen. Hoe je dat doet, zie je in ons voorbeeldplan. Wind geen doekjes om je idee, maar val met de deur in huis en maak meteen duidelijk welk gat in de markt jouw onderneming gaat opvullen. Al na het lezen van de eerste pagina moet de investeerder besloten hebben met jou in zee te gaan. Licht op die eerste pagina echter niet meteen de gehele sluier op, zodat de lezer ook nog geïnteresseerd is om de rest van het plan te lezen.

Laat zien wie de ondernemer is

Minstens zo belangrijk als een goed idee, is de presentatie van jezelf. Laat zien dat jij de geknipte persoon bent om je idee ten uitvoer te brengen. Hoe transparanter en enthousiaster je over jezelf vertelt, hoe groter de kans op het vertrouwen van de investeerder. Ons voorbeeldplan laat zien hoe je dat doet. Je werkervaring en opleiding(en) moet je benoemen, maar vergeet zeker niet te vertellen wat je tot nu toe allemaal hebt bereikt en hoe je dat hebt gedaan. Deze extra’s kunnen net even het verschil maken.

Houd of maak je team compleet

Ga je samenwerken met andere mensen? Laat dan zien hoe jullie de samenwerking voor ogen hebben en dat jullie elkaar goed aanvullen. Maak ook duidelijk hoe je ervoor zorgt dat je team compleet blijft; bijvoorbeeld door het verstrekken van aandelen. Dat zorgt voor extra zekerheid bij de investeerder. En als er nog bepaalde expertise ontbreekt, vermeld dan hoe je daarmee omgaat.

Marktonderzoek

Al is je idee nog zo goed en kan je het nog zo mooi brengen, als er geen markt voor is, dan ben je nergens. Een uitvoerige analyse van de markt is daarom op zijn plaats. Jouw dienst of product kan weliswaar uniek zijn, met concurrenten heb je vrijwel altijd te maken. Nu of in de toekomst. Laat zien dat je je dat realiseert en dan je in staat bent de concurrentie het hoofd te bieden. Moraal van het verhaal moet zijn dat er voor jouw product of dienst nog ruimte is. Of dat je die maakt. Ga ook in op substituten: alternatieve producten of diensten.

Ken je klanten

Voor de uiteindelijk afzet van je product of dienst is het niet bepaald onbelangrijk dat je je klanten weet te vinden, en andersom. Begin bij het definiëren van je doelgroep; wie zijn je klanten, waar bevinden zij zich en waar hebben ze behoefte aan? Voor de antwoorden op deze vragen kruip je het beste in de huid van een van je potentiële klanten: hoe denkt hij, wat leest hij, met wie praat hij, wat heeft hij nodig en waarmee is hij het beste te overtuigen? Directe communicatie met je doelgroep levert verreweg de meest betrouwbare informatie op.

Focus op samenhang in je ondernemingsplan

Draag zorg voor een goede samenhang tussen je product of dienst en je doelgroep. Ouderen bereik je via andere kanalen dan jongeren. Pas daar je promotiestrategie op aan. Besteed in je plan ook aandacht aan je besteedbare budget en personeel dat zowel bij jou als bij de klant past. Kortom: je product, prijs, plaats, promotie en personeel moeten naadloos op elkaar én je doelgroep aansluiten.

Vergroot de kans op financiering van je ondernemingsplan

Een investeerder wil graag zekerheid, dus hoe groter de kans van slagen, hoe beter. Geef een indicatie van de slagingskans. Bijvoorbeeld door de resultaten van een pilot te presenteren. Of door een vergelijking te maken met soortgelijke startups. Tot slot helpt het zeker om potentiële afnemers een intentieverklaring te laten te tekenen. Hiermee toon je aan dat er partijen zijn die een serieuze interesse hebben in dat wat jij op de markt gaat brengen.

Beperk de risico’s

Risicovrij ondernemen bestaat niet. Maar het beperken of elimineren van risico’s is iets waar je zeker niet aan voorbij moet gaan. Zorg er bijvoorbeeld voor dat beschreven is wie de honneurs voor je waarneemt op het moment dat jij ziek of afwezig bent. En laat zien waarom je niet volledige afhankelijk bent van die ene grote klant. Kortom, laat zien dat je serieus met risico-inventarisatie en -eliminatie bezig bent.

Financiële prognose

Tot slot: het financiële plaatje. Een optie is om het plan geheel positief in te steken en een torenhoge omzet in het eerste kwartaal te budgetteren. Maar realistisch is dat natuurlijk niet en een goede investeerder zal daarop afknappen. Schets in je financieel plan een zo realistisch mogelijk beeld van de te verwachten inkomsten en uitgaven. Dat schept vertrouwen bij de investeerder. Het helpt ook zeker om een gedeelte van de benodigde investering met eigen vermogen te financieren. Daarmee geef je aan dat je bereid bent om zelf ook risico’s te dragen.

De juiste investeerder voor jouw ondernemingsplan

Na het afronden van je ondernemingsplan ga je op zoek naar de partij die het aandurft geld in jou en je onderneming te steken. Wie die partij is, is grotendeels afhankelijk van het type onderneming en de sector waarin je gaat opereren. Banken investeren veelal in traditionele sectoren, zoals detailhandel, horeca en transport. Qredits voelt zich vooral geroepen om startups bij te staan. En private investeerders hebben vaak interesse in nieuwe producten of diensten die de markt moeten gaan veroveren. Kies wie bij jou past!

Het is ons bekend dat er op internet diverse gratis of zeer goedkope ondernemingsplannen worden aangeboden. Het nadeel van deze ondernemingsplannen is dat kredietverstrekkers deze plannen onmiddellijk herkennen, hetwelk van negatieve invloed kan zijn op de kans op investering. Een standaard ondernemingsplan zonder eigen uitstraling doet vaak geen recht aan je ideeën en potenties. Een succesvolle onderneming begint dus bij de investering in een origineel en gericht ondernemingsplan. Dat zal zich zeker terugbetalen.