Voorbeeld ondernemingsplan

Op deze pagina vindt je een voorbeeld ondernemingsplan dat wij recent hebben geschreven. Onze ondernemingsplannen zijn niet opgebouwd uit standaard teksten, maar specifiek op úw situatie geschreven.

Klik op één van onderstaande links om het juiste voorbeeld te downloaden:

Voorbeeld ondernemingsplan

Voorbeeld financieel plan

Omdat wij uiterst discreet met alle bedrijfsideeën en persoonsgegevens omgaan, kunnen wij helaas geen andere ondernemingsplannen op de website presenteren.

Wat maakt een goed voorbeeld ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan is het begin van een succesverhaal. Net als bij elk ander plan gaat daar een goed idee achter schuil. Maar wanneer is een idee goed? Om daarachter te komen, stel je jezelf drie vragen: vind ik de dienst of het product zelf leuk, heb ik de juiste kennis en bagage om het op de markt te zetten en is er voldoende vraag naar? Zodra je deze vragen met een volmondig ‘ja’ kunt beantwoorden, is de basis voor een goed ondernemingsplan gelegd.

Het ondernemingsplan schrijven

Nu kun je aan de slag met het schrijven van jouw ondernemingsplan: geen afgeraffeld schoolwerkstuk, maar een helder geschreven en financieel goed onderbouwd verhaal dat steunt op gedegen onderzoek. Belangrijkste doel hiervan: het overtuigen van een kredietverstrekker, zodat die geld leent of investeert en jij jouw idee tot uitvoering kunt brengen.

Trek de lezer in het verhaal van je ondernemingsplan

Om de aandacht van een investeerder of kredietverlener te trekken, is het van belang dat je hem meeneemt in je verhaal. Zie hiervoor ons voorbeeld ondernemingsplan. Op de eerste pagina moet de investeerder al hebben besloten om met je in zee te gaan. Val met de deur in huis en vertel welk gat in de markt je met jouw onderneming gaat vullen. Waar is vraag naar en met welke dienst of product ga jij die vraag beantwoorden? Geef tegelijkertijd nog niet alles prijs. Houd het spannend, zodat de investeerder ook de rest van het plan wilt lezen.

Laat zien wie je bent

Vervolgens vertel je iets over jezelf. Voor de meeste ondernemingen geldt: de vent is de tent. Hoe transparanter en leuker je over jezelf vertelt, hoe groter de kans dat je het vertrouwen van de investeerder wint. Hiermee vergroot je de kans van slagen enorm. In ons voorbeeld ondernemingsplan wordt dit verder benadrukt. Vergeet niet naast je werkervaring en opleiding(en) te benoemen wat je tot nu toe allemaal hebt bereikt en hoe je dat hebt gedaan. Wanneer je binnen de branche al mijlpalen hebt bereikt, prijzen hebt gewonnen of patenten hebt verkregen, spring je extra in het oog.

Krijg en houd de juiste mensen aan boord

Vorm je een team met meerdere ondernemers? Laat dan zien hoe goed jullie elkaar aanvullen en op welke manier jullie optimaal samenwerken. Maak ook duidelijk dat mensen met een sleutelpositie niet zomaar weg kunnen. Het verstrekken van aandelen helpt om onmisbare mensen aan boord te houden. Ontbreekt er nog bepaalde expertise, maak dan duidelijk hoe je deze opvult. Dat kan door experts in te huren of met andere partijen samen te werken. Hoe concreter, hoe beter: namen noemen helpt enorm.

Wees onderscheidend in de markt en toon dit in je ondernemingsplan

Dan de markt. Jouw dienst of product kan weliswaar uniek zijn, met concurrenten heb je vrijwel altijd te maken. Zijn die er nog niet, dan zullen ze vroeg of laat opduiken. De uitdaging is om de concurrentie het hoofd te bieden. Laat de investeerder zien dat je op de hoogte bent van andere spelers en maak duidelijk waarom de markt nog ruimte biedt voor jouw product. Is de markt verzadigd, toon dan aan hoe je klanten bij je concurrenten wegkaapt. Dat geldt ook voor substituten, producten of diensten die voor klanten een alternatief bieden. Bouw je een hotel, dan zijn ook campinggasten een interessante doelgroep.

Ken je doelgroep en benadruk deze in je ondernemingsplan

Om van een onderneming een succes te maken, is het niet onbelangrijk dat je je klanten weet te vinden en vice versa. Daarvoor moet je wel eerst weten wie je doelgroep is, waar die zich bevindt en op welke manier je ze aanspreekt. Om daarachter te komen, kruip je in de huid van een potentiële klant: wat denkt, hoort en ziet die, waar zit zijn pijn en verlangen en met welke boodschap kan ik hem of haar overtuigen? Daar kom je het beste achter door simpelweg met je beoogde doelgroep te praten. In ons voorbeeld ondernemingsplan zie je vervolgens hoe wij dit het liefst presenteren.

Zorg voor een samenhangend geheel

Zorg er met deze informatie vervolgens voor dat je product of dienst goed bij je doelgroep aansluit. Verkoop je een product aan tieners? Adverteer dan niet op een billboard langs de snelweg, maar op digitale kanalen. Denk ook aan het besteedbare budget en zorg voor personeel waarmee je klant zich kan identificeren. Met andere woorden: je product, prijs, plaats, promotie en personeel moeten naadloos op elkaar én je doelgroep aansluiten.

Vergroot de kans van slagen met je ondernemingsplan

Hoe weet je nou of die doelgroep ook daadwerkelijk je product gaat afnemen? Een investeerder wil natuurlijk wel weten of er een kans van slagen is op de markt. Daar kun je op verschillende manieren achter komen. Met het draaien van een pilot weet je of er mensen zijn die echt geïnteresseerd zijn en achterhaal je kinderziektes. Ook het bestuderen van startups met vergelijkbare producten of diensten levert een hoop kennis op. Tot slot helpt het enorm om afnemers een intentieverklaring te laten te tekenen. Hiermee kun je een investeerder of kredietverstrekker laten zien dat er concrete interesse is in de afname van je dienst of product.

Ga risico’s te lijf

Als ondernemer is het onvermijdelijk dat je risico’s neemt. De kunst is om die risico’s zoveel mogelijk te beperken en waar mogelijk te elimineren. Dat kan bijvoorbeeld door te zorgen dat een huurcontract nooit korter is dan de looptijd van je lening. Wanneer je voor vijf jaar een pand huurt voor je restaurant en de looptijd van je lening bedraagt acht jaar, loop je het risico na vijf jaar op straat te staan en dus geen inkomsten meer te genereren om je lening af te betalen. Zorg dus dat dit soort reële risico’s niet meer in je ondernemingsplan staan.

voorbeeld-ondernemingsplan

Vergeet niet het financieel plan

Tot slot: het financiële plaatje. De kunst is om een realistisch beeld te schetsen van de verwachte inkomsten en uitgaven. Dit is van belang voor het benodigde krediet. Wanneer je een torenhoge omzet verwacht in het eerste kwartaal, komt dat niet geloofwaardig over en zal een investeerder niet snel instappen. Wat een kredietverstrekker wel vertrouwen geeft, is wanneer je een gedeelte van de investering uit eigen vermogen betaalt. Daarmee laat je zien dat je ook bereid bent om zelf risico’s te nemen. Vergeet dus nooit het financieel plan.

Vind de juiste partij voor de investering in jouw ondernemingsplan

Wanneer je ondernemingsplan is afgerond, is het zaak de juiste partij te vinden die het aandurft om geld te investeren in jouw onderneming. Wie die partij is, hangt vaak af van de sector en het type onderneming. Banken verstrekken veelal leningen aan traditionele sectoren zoals de detailhandel, horeca en transport. Qredits is een geduldige partij waar voornamelijk startups bij kunnen aankloppen. Private investeerders stappen meestal in bij nieuwe producten of diensten met een hoge kans van slagen en daarmee vaak ook een hoog risicoprofiel.

Het is ons bekend dat er op internet diverse ondernemingsplannen gratis of voor een gering bedrag worden aangeboden. Het nadeel van deze ondernemingsplannen is dat kredietverstrekkers deze ‘voorbeeld ondernemingsplannen’ onmiddellijk herkennen. Een standaard ondernemingsplanplan zonder eigen uitstraling kan een verkeerde eerste indruk geven. Investeer dus meer en u krijgt een origineel en gericht ondernemingsplan dat de kans op succes aanmerkelijk vergroot.